Beste OGC’ers,

Afgelopen maandag, 23 maart 2020, heeft de regering in samenspraak met het RIVM, mede op basis van de heftigheid waarmee het Coronavirus om zich heen slaat, maar eveneens omdat eerder vastgestelde veiligheidsmaatregelen niet naar behoren werden nageleefd, een en ander weer aangescherpt.

Belangrijkste is dat er geen samenkomsten meer mogen plaatsvinden tot 1 juni 2020. Gemeenten kunnen daarvoor aanwijzingen geven en de basisregel die daarbij als uitgangspunt dient is dat een samenkomst wordt gezien als 3 personen of meer bijeen zijn die niet de 1,5 meter regel in acht nemen. Dit is de formele benadering zoals die is opgelegd. Echter de vraag is en mogelijk kan daar een discussie over worden gevoerd of dit voor ons ook geldt. Voorlopig gaan NOC/NSF en de NGF daar in mee en wij dus ook, maar mogelijk kan dit in de loop van de komende weken nog worden herzien. Alles is afhankelijk van het verloop van de besmettingen en een mogelijk verder triest vervolg daarvan. In ieder geval komen regering en het RIVM komende dinsdag weer bijeen om te beraadslagen over de eerste datum van 6 april waarvoor de allereerste maatregelen van kracht waren. Vooralsnog volgt OGC de ingeslagen weg en dat het een uiterst serieuze zaak is mag duidelijk zijn kijkend naar welke gezondheidsconsequenties dit virus tot nu toe te weeg heeft gebracht.

Het gaat zelfs zover, dat gisteren vanuit de NGF werd aangegeven dat alle golfclubs bij hun gemeente schriftelijk een ontheffing moeten aanvragen om het reguliere onderhoud van de baan te laten plaatsvinden. Overigens, ondanks de ellende van het virus, krijgt de baan wel de gelegenheid in alle rust te herstellen van de winter, hetgeen mooi is maar slechts een lichte troost. De net vers aangeplante entree op onze golfbaan moet hoognodig gesproeid worden om schade te voorkomen. Inmiddels heb ik contact gehad met de gemeente en zij hebben mondeling toestemming gegeven dat wij kunnen doorgaan met het onderhoud. En ja schrik niet, formeel kunnen BOA's van de gemeente boetes geven voor het niet nakomen van de regels gesteld in een ontheffing, maar wij hebben het voorlopig prima geregeld zo.

Tot slot, maar dat zal hoop ik niemand verbazen, kan er, uitgaande van de huidige situatie en het feit dat we nog niet op het hoogtepunt zitten van het virus, helaas geen sprake zijn van een Algemene Leden Vergadering welke gepland was voor 22 april aanstaande. Het bestuur heeft besloten deze te laten plaatsvinden op een nader te bepalen datum. Hoop dat jullie weer even up to date zijn geïnformeerd en begrip hebben voor de situatie waarin wij verkeren.

Met vriendelijke groet,

Voorzitter Oegstgeester golfclub