Hallo OGC-ers,

De kogel is dan eindelijk door de kerk om het maar even zo te zeggen. Immers gisteravond heeft minister-president Rutte aangegeven dat een onderdeel van de versoepeling van de Corona-maatregelen betrekking heeft op de golfbanen.

Met ingang van maandag 11 mei kunnen we formeel weer golfen en mogen alle golfbanen in Nederland weer heropend worden. Zonder echter dat jullie de schrik weer om het hart slaat betekent dat nog niet dat we maandag al weer bij OGC operationeel zijn. In het kort zal ik even uitleggen waarom we nog een paar dagen geduld moeten hebben. Allereerst een citaat uit de laatste nieuwsbrief (dd 6 mei 2020) van de NGF:

" de aanpassingen van de regels omtrent Corona moeten door de veiligheidsregio's worden vastgelegd in nieuwe noodverordeningen. De vorige keer duurde het meer dan een week voor dat dit geregeld was en vervolgens moeten gemeenten deze gaan verwerken en aan de hand van protocollen beoordelen. Ook wordt er nog een nationaal sportprotocol opgesteld. Dit zal naar verwachting vrijdagmiddag klaar zijn."

Goed dit is dus het theoretische deel dat te maken heeft met alle veiligheidsregels. De praktijk zal echter zijn dat ik telefonisch contact zoek met de gemeente en aangeef dat wij per een bepaalde datum (redelijk dicht bij 11 mei) weer op de golfbaan zijn. Dit doe ik bewust om niemand te passeren en aan te geven dat wij starten met in achtneming van alle veiligheidsmaatregelen.

Maar.... we kunnen dus niet zo maar aan de slag en anticiperend op het groene licht is het bestuur al druk bezig geweest met vergaderen omtrent hoe wij de veiligheidsregels gaan hanteren en hoe dat er in de praktijk uit gaat zien. De eerlijkheid gebiedt ook dat de verwachting eerder 20 mei zou zijn, maar gelukkig is dat dus eerder geworden. Op dit moment zal ik jullie verder niet met alle details vermoeien, maar het komt er in het kort op neer dat jullie op zeer korte termijn via de mail een document krijgen toegestuurd dat als veiligheidsprotocol geldt voor eenieder die bij OGC golft (voorlopig alleen leden). We hebben niet alleen een pakket regels samengesteld, maar we moeten ook praktische zogenaamde fysieke voorzieningen treffen zoals bebording met 1,5 meter afstand, aanschaffen reinigingsmiddelen voor handen, maar ook een systeem om starttijden te reserveren moet geregeld worden (geautomatiseerd). En zo zijn er nog meer regels waaraan we moeten voldoen, maar daar worden jullie allemaal uitgebreid over geïnformeerd.

Overigens en dat wil ik BENADRUKKEN, we gaan er van uit dat alle maatregelen die we nu treffen van tijdelijke aard zijn en dus in de loop der tijd of worden versoepeld of geheel verdwijnen, maar dat is niet aan OGC om dat te bepalen. En ik zeg er nu al vast bij dat wij vanuit onze club zelf streng toezicht gaan houden op de naleving, want er wordt landelijk gecontroleerd bij de clubs en zodra men constateert dat zaken niet in orde zijn dan lopen we zo maar de kans dat de golfbaan weer moet sluiten. Kortom we moeten gewoon onze volwassen verantwoordelijkheid ter hand nemen en ons schikken in de voorlopige modus waarin we terecht komen. Als dat lukt worden regels waarschijnlijk veel eerder dan we denken nog soepeler.

Het tweede onderwerp waar ik graag jullie aandacht voor vraag is de Algemene Ledenvergadering. Die van 22 april heeft natuurlijk geen doorgang kunnen vinden vanwege het Coronavirus. Naarmate steeds duidelijker werd hoe ernstig dit allemaal was en welke consequenties daaruit volgden was voor het bestuur de vraag hoe gaan we een en ander dan organiseren en wanneer? Welnu daar hebben we het volgende op gevonden:

Statutair moeten we binnen 6 maanden na het einde van een boekjaar (was 31 december) een ALV uitschrijven. Klip en klaar was dat dus niet mogelijk. Daar veel bedrijven en verenigingen daar mee geconfronteerd werden heeft het Ministerie van Veiligheid en Justitie per 21 april de Noodwet COVID 19 vastgesteld en deze wet is op 24 april 2020 van kracht geworden. Deze wet geeft ons als club het recht om na de hierboven genoemde termijn van 6 maanden 4 maanden uitstel te krijgen om alsnog een ALV te organiseren. Bovendien is het houden van een ALV alsmede stemming over bepaalde zaken op basis van deze wet ook geoorloofd door middel van digitale mogelijkheden zoals bijvoorbeeld per mail.

Het bestuur van OGC wil geen gebruik maken van uitstel. Wij vinden dat onze leden recht hebben om zo spoedig mogelijk inzicht te krijgen in het feit waar wij als golfclub momenteel "staan" en hoe wij financieel reilen en zeilen. Dat betekent concreet dat het bestuur op korte termijn aan alle leden een mail stuurt met de datum van de digitale ALV en waarop jullie als antwoord kunnen geven aan deze ALV mee te doen. In de mail wordt dan een (beperkte maar wel relevante) agenda meegestuurd met op de onderwerpen betrekking hebbende informatiedocumenten. Tot uiterlijk 72 uur voorafgaand aan de ALV kunnen leden schriftelijk of per email vragen stellen naar aanleiding van de bijgevoegde documenten. Het zal wennen zijn en hopelijk tijdelijk, maar het bestuur is van mening dat we toch verder moeten en dat informatievoorziening naar de leden, mits het relevante informatie is, gedeeld moet worden. Uiteraard vragen we ook in deze nog even om wat geduld omdat we in verband met deze improvisatie ook de zaken degelijk willen voorbereiden, maar we hopen zo spoedig mogelijk invulling te geven aan een datum voor de eerstkomende ALV via de mail.

Het enige wat ik nog kan zeggen is: "Patience is a virtue forever"

Tot gauw en namens het bestuur alle dank voor jullie goede tips, geduld en begrip.

Namens het bestuur

Ronald Verbiest.