Beste leden van OGC,

vanaf 13 mei zijn we weer volop te vinden op onze mooie golfbaan. Het werd tijd want het is en blijft een verschrikkelijk leuk, gezond maar soms ook irritant spel, vooral als je met 1 of 2 slagen op de green ligt en vervolgens alles weer verspeelt met putten. Maar goed de meesten van ons hebben tijd genoeg om te oefenen en zoals het spreekwoord of gezegde luidt: oefening baart kunst.
Maar.......... zoals we allemaal inmiddels hebben kunnen vernemen, heeft het Corona virus waarschijnlijk zelf een periode als vakantie doorgebracht, maar de laatste weken is het weer erg actief en neemt het aantal besmettingen niet alleen internationaal maar ook nationaal en zelfs in onze regio toe. Dat dit gebeurt kunnen we op geen enkele wijze tegengaan, maar we moeten wel zoveel mogelijk trachten het risico op besmetting zo laag mogelijk te houden of zelfs voorkomen.

Tijdens de golfweek wedstrijden constateerde ik zelf dat aan het einde van de wedstrijden er slechts een handjevol leden was achtergebleven om iets te drinken en de prijsuitreiking mee te maken, hetgeen ontzettend jammer is voor hen die alles organiseren en de gezelligheid komt het eveneens niet ten goede. Dat is de reden dat we met een aantal commissieleden bij elkaar zijn gaan zitten en na wat heen en weer praten en redeneren besloten hebben om de gezellige spelvorm Shotgun weer te starten. Dit was ook een wens van velen en tot nu toe werd dit inderdaad met enig succes toegepast. Enige voorwaarde was: het weer moet goed zijn zodat de deelnemers binnen en buiten kunnen zitten. Binnen hebben we slechts plaats voor ongeveer 30 mensen met inachtneming van de 1,5 meter, dus zodra het weer slecht zou zijn en het aantal deelnemers te groot dan was shotgun geen optie.

We zijn inmiddels weer een paar weken verder en het bestuur en de voorzitters van alle wedstrijd organiserende commissies hebben gisteren besloten om shotgun voorlopig naar de vrieskist te verbannen. Redenen hiervoor zijn:
  • door het toenemende aantal besmettingen is de verspreiding van het Coronavirus weer fors toegenomen;
  • sommige leden voelen zich daar niet echt veilig bij en trekken zich terug uit (shotgun)wedstrijden of melden zich helemaal niet aan en dat kan nooit de bedoeling zijn;
  • tevens is geconstateerd dat, nadat we in het begin allemaal alle regels krachtig naleefden, niet alleen vanuit overheidswege versoepelingen zijn toegestaan, maar dat we zelf ook steeds soepeler met de regels omgaan. Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar we zitten hoe dan ook nog lange tijd vast aan die 1,5 meter. Echter je ziet zowel binnen als buiten het clubhuis dat we heel snel en te gemakkelijk geneigd zijn die 1,5 meter uit het oog te verliezen en vanuit onze gezelligheidsgedachte snel een stoel er bij pakken om bij een reeds bezet tafeltje te gaan zitten. Daarbij meegerekend dat we ondanks de bewuste inrichting van het clubhuis slechts tafeltjes hebben van om en nabij 0.90 m dan kunnen we zelf wel nagaan dat 1,5 meter een moeilijk te hanteren norm is, maar nog steeds de basis regel is die we moeten naleven.
Kortom het bestuur, in samenspraak met alle wedstrijdcommissies, is van mening dat het momenteel en dus ook kijkend naar de Corona ontwikkelingen, niet echt mogelijk is de veiligheid en gezondheid van onze leden (die absoluut prioriteit nr 1 is) te garanderen en dus worden wedstrijden de komende tijd gespeeld op basis van starttijden vanaf hole 1.

Laten we daarbij vooral nuchter blijven en elkaar ook aanspreken wanneer geconstateerd wordt dat regels niet worden nageleefd, zonder dat we daarop verontwaardigd reageren. Het is tenslotte allemaal om onze veiligheid zoveel mogelijk in tact te laten. Doe daarbij vooral een beroep op jullie eigen verantwoordelijkheid.

Hou er tevens rekening mee dat met ingang van vandaag de veiligheidsregio's de mogelijkheid hebben gekregen om in geval van besmettingshaarden, zowel regionaal als lokaal, maatregelen te treffen om die besmettingshaarden in te dammen. Ik moet er niet aan denken dat we bij een mogelijke BOA controle gemaand worden dat we de maatregelen niet of slechts gedeeltelijk naleven met alle consequenties van dien.

En nog een laatste verzoek voor hen die dat aangaat: het komt voor dat er een starttijd wordt gereserveerd en dat men vervolgens niet verschijnt om te golfen. Op zich kan dat gebeuren, maar het zou wel zo fatsoenlijk zijn om de reservering ongedaan te maken zodat anderen van die tijd gebruik kunnen maken.

Namens het bestuur,
Voorzitter Oegstgeester Golfclub