Goedemorgen leden van OGC,
afgelopen maandagavond, 28 september 2020 te 19.00 uur, hebben minister president Rutte en zijn kompaan Hugo de Jonge via de media het land weer toegesproken. De reden is heel simpel: de Corona crisis is weer in alle hevigheid aanwezig en het aantal besmettingen neemt per dag met reuze aantallen toe. Helaas hebben we kunnen constateren, dat het naleven van de vereiste veiligheidsmaatregelen op tal van locaties en momenten steeds minder werd en met name het gedrag ten aanzien van die naleving heeft de laatste tijd steeds meer ter discussie gestaan omdat juist daardoor de veiligheid in het gedrang is gekomen. Met name dit aspect heeft de rigoureuze stijging van het aantal besmettingen zeker in de hand gewerkt. Kortom onze regering heeft in samenwerking met het RIVM besloten, al dan niet op tijd, weer een aantal maatregelen aan te scherpen en jammer genoeg betreft het ook de sport en dus ook OGC.
Concreet hebben, in het verlengde van hetgeen door de regering is besloten, NOC-NSF alsmede de afzonderlijke sportbonden en dus ook de NGF, weer een aantal maatregelen afgekondigd, te weten: sportkantines worden gesloten met als doel de sportbeoefening gewoon doorgang te laten vinden maar tegelijkertijd te voorkomen dat grote groepen mensen bij elkaar komen. Daarom is de keuze gemaakt om de sporthoreca te sluiten. Op deze wijze kan de sport zo lang mogelijk doorgaan. Een en ander geldt ook voor de commerciƫle sportaanbieders. Kortom het geldt voor alle horeca die zich op of in een sportcomplex bevindt.
Wat betekent dit nu voor onze club OGC:
  • ons clubhuis is met ingang van heden dus gesloten, let wel het gaat om onze barruimte;
  • de toiletten binnen alsmede het buitentoilet blijven toegankelijk en de inschrijfzuil in de hal is gewoon te gebruiken;
  • uiteraard blijft het reserveren van starttijden gehandhaafd;
  • er wordt door ons thans geen beperking opgelegd om 9 of 18 holes te spelen, maar realiseer je wel (ook als het weer wat minder wordt) dat, indien je 18 holes wilt lopen, je meestal niet direct door kan na 9 holes en dus zal er gewacht moeten worden bv op het terras maar wel met inachtneming van de 1,5 meter onderlinge afstand;
  • voorlopig is het niet toegestaan om introducees mee te nemen, immers die zullen greenfee moeten betalen en dat kan dus niet omdat het clubhuis gesloten is;
  • voorzover mogelijk kunnen wedstrijden gewoon doorgaan en de wedstrijdcommissies kunnen hun wedstrijdactiviteiten in het clubhuis verrichten;
  • vooralsnog zullen marshals aanwezig zijn gedurende de dag (van 09.00 - 18.00 uur). Zij blijven aanspreekpunt en zoals eerder het geval was, zijn zij verantwoordelijk voor het toezicht (dit is een ons opgelegde verplichting via de NGF) en
  • de marshals betrekken in ieder geval de loungeruimte waar de computer staat en communicatie met spelers dient vanuit die ruimte te geschieden met hen die buiten staan, door de aldaar geopende deuren die afhankelijk van de weersomstandigheden natuurlijk niet permanent geopend zijn.

Voorlopig zijn dit voor ons de belangrijkste maatregelen voor dit moment; helaas maar het is niet anders. Realiseer je ook dat we nog steeds onze eigen verantwoordelijkheid moeten aanspreken op tal van andere zaken met name waar het gaat om hygiƫne. Verder blijven alle fysieke maatregelen zoals het tot nu toe was.

Het mag duidelijk zijn dat wij als bestuursleden hopen dat deze terugval van tijdelijke aard is, echter indien het aantal besmettingen de komende weken, ondanks de nieuwe maatregelencyclus niet daalt, dan kan het zomaar zijn dat er nog hardere maatregelen zullen volgen en sluiting van de baan is dan niet ondenkbaar.
Tot slot kunnen we wel roepen dat we klaar zijn met dat virus, maar het virus zelf heeft daar kennelijk geen boodschap aan, dus laten we alstublieft ons gezonde verstand gebruiken, want de bijzonder opsporingsambtenaren zijn de afgelopen dagen weer op pad om alles te controleren op naleving van alle genomen maatregelen. Wij hebben het allemaal goed voor elkaar: laten we het zo houden.
Tot gauw met hopelijk vrolijker nieuws.

voorzitter Oegstgeester golfclub