Je hebt je GVB, maar je komt overdag of in het weekend niet echt aan spelen toe? Je wil de ochtendspits vermijden of voordat je gaat werken eerst een rondje golf lopen? Het maakt niet uit of je ondernemer of ZZP-er bent. Werk je in Oegstgeest of in de regio, of ben je inmiddels met pensioen? Of ben je gewoon een vroege vogel die golf wil combineren met een broodje en goed gesprek na afloop? Dan is er de mogelijkheid om op de vrijdagochtend deel te nemen aan het OGC-golfontbijt.

Wat is ontbijtgolf?
De Oegstgeester Golfclub (OGC) organiseert op de vrijdagochtend een wekelijks golfontbijt. Niet het hele jaar door: we starten in het voorjaar als het vroeg genoeg licht is. En gaan door totdat het te donker wordt om te kunnen starten. Meestal is dat in de periode half maart – eind oktober (afhankelijk van het moment dat de zomer- en wintertijd in gaat).

We verzamelen om 7.30 uur in het clubhuis met een kop koffie of thee. Uiterlijk 7.45 uur gaan we de baan in. We verdelen ons over de holes en starten met ‘gunshot’. We spelen in principe 9 holes golf. Scores bijhouden mag maar is niet verplicht. Moet je eerder weg dan is dat geen probleem. Geef in dat geval aan je flight-genoten even door dat je eerder vertrekt.

We streven er naar om met flights van maximaal 3 personen te spelen. Hierdoor kunnen we lekker doorlopen en op tijd weer binnen zijn. Dat betekent maximaal circa 27 spelers per keer. Ervaring leert dat er elke week 5 of 6 flights de baan in gaan. De flights worden wekelijks opnieuw ingedeeld, waardoor je in principe elke week met iemand anders golft. Door het vroege tijdstip word je vaak verrast door mooie zonsopgangen, prachtige misnevels en wolkenpartijen, weg sprintende hazen, overvliegende ganzen of roofvogels die aan de rand van de vijver of in de bomen speuren naar een prooi.

Om de baan op tijd voor de reguliere inschrijvers of de competitiespelers op de vrijdag vrij te maken verzamelen we om uiterlijk 9.00 uur weer in ons clubhuis. En bij mooi weer natuurlijk op het terras. Je haalt dan zelf een kop koffie, thee of jus d’orange. Dat wordt genoteerd op een turflijst. En er staat een schaal met verse broodjes klaar. De broodjes worden altijd besteld bij onze sponsor ‘De Fromagerie’. Michel maakt vroeg in de ochtend de broodjes klaar en bezorgt deze bij OGC. Verser kan niet. Hierdoor krijg je 1x per week de kans om weer met golf bezig te zijn, zonder dat het heel veel tijd kost.

De meeste ontbijtgolfers zijn actief (geweest) in verschillende netwerken of besturen in Oegstgeest en daarbuiten. Altijd handig als je ergens een ingang zoekt? Of wilt weten hoe de bestuurlijke hazen lopen in Oegstgeest? Als het nodig is kun je in het clubhuis op je laptop alvast even aan het werk. Met je eigen netwerk of met je nieuwe relaties.

Werkwijze
Voor de ontbijtgolf is een aparte app-groep gemaakt. Er zitten momenteel zo’n 25 ontbijtgolfers in de appgroep. Op zondagavond krijg je een uitnodiging waarin je aan kunt geven of je wel of niet mee doet. En of je na afloop wel of geen broodje wilt mee eten. Deelname is op basis van beschikbaarheid en niet verplicht. Wekelijks melden zich zo’n 15-18 golfers zich aan. Uiterlijk donderdagavond om 18.00 uur wordt een inschatting gemaakt of het weer het toe laat om de volgende dag te spelen. Houd dan de app in de gaten. Donderdagavond 18.00 uur is ook de deadline om door je geven of op het laatste moment toch een andere verplichting hebt.

De app wordt door de ontbijtgolfers ook gebruikt om op andere momenten in de week af te spreken voor een rondje golf. Handig voor als je nog geen vaste golfpartner hebt.

De kosten
Je betaalt een vast bedrag per keer als je mee doet. Doe je mee zonder broodje en drink je wel koffie of thee, dan betaal je 3,50 euro per keer. Eet je wel een broodje mee, dan zijn de kosten 8,50 euro per keer. Ben je (nog) geen lid, dan bedragen de kosten 11,50 euro per keer. Aanmeldingen in de app-groep worden maandelijks doorgegeven aan de penningmeester van OGC. Je ontvangt dan maandelijks een extra factuur van OGC voor de gemaakte kosten. Heb je je wel opgegeven, maar kom je onverhoopt op vrijdagochtend niet opdagen, dan ontvang je daarvoor wel de rekening. De broodjes zijn dan immers al besteld en moeten worden betaald.

Aanmelden
Je kunt je aanmelden bij Harold van Biemen (06-22149310). Hij beheert de app-groep en voegt je daar aan toe. En zal je de eerste keer introduceren bij de andere ontbijtgolfers. Er is tot nu geen wachtlijst.

Opzet

• 7.30 uur inloop met koffie/thee, indeling flights
  • 7.45 uur start spelen, zonder wedstrijdelement, dus puur voor plezier, met eigen clubs/set
  • 8.45 – 9.00 uur terug in clubhuis, hier staat ontbijt voor je klaar